BIBLIJSKA PORUKA DANA

 

ČETRNAESTI TJEDAN KROZ GODINU

Subota, 9. srpnja 2011.

 

Mt 10,24-33

24"Nije učenik nad učiteljem niti sluga nad gospodarom svojim. 25Dosta je da učenik bude kao njegov učitelj i sluga kao njegov gospodar. Ako su domaćina Beelzebulom nazvali, koliko će više njegove ukućane?" 26"Ne bojte ih se dakle. Ta ništa nije skriveno što se neće otkriti ni tajno što se neće doznati. 27Što vam govorim u tami, recite na svjetlu; i što na uho čujete, propovijedajte na krovovima." 28"Ne bojte se onih koji ubijaju tijelo, ali duše ne mogu ubiti. Bojte se više onoga koji može i dušu i tijelo pogubiti u paklu." 29"Ne prodaju li se dva vrapca za novčić? Pa ipak ni jedan od njih ne pada na zemlju bez Oca vašega. 30A vama su i vlasi na glavi sve izbrojene. 31Ne bojte se dakle! Vredniji ste nego mnogo vrabaca." 32"Tko god se, dakle, prizna mojim pred ljudima, priznat ću se i ja njegovim pred Ocem, koji je na nebesima. 33A tko se odreče mene pred ljudima, odreći ću se i ja njega pred svojim Ocem, koji je na nebesima.

 

 

Tumačenje:

Fra Tomislav Pervan

 

SVEMU UNATOČ - NE BOJTE SE

Mt 10, 24-33

Nitko možda izvan Crkve nije kao protubožac i bezbožnik Friedrich Nietzsche shvatio bit kršćanstva. Naime, sukob koji se događa između Isusove poruke i postojećega stanja u ljudskoj povijesti i naravi dolazi od toga što se ono - naime, kršćanstvo - prema njemu protivi ljudskoj naravi. Čovjek se rađa da bi preživio. Sve donedavno su znanstvenici mislili kako su čimpanze, nama najsličniji čovjekoliki majmuni, u naravi miroljubivi. Danas međutim znanstvenici imaju dokaze kako upravo ti majmuni znaju voditi ratove do istrjebljenja, u njihovoj je naravi agresija i strah od drugoga. Isto je otprilike i s čovjekom.

Kako čovjeka osloboditi od toga, od nagona za ratovanjem, agresijom? To je konačni smisao Isusove poruke i osobe: Smiriti čovjeka, čovjekovo srce, dovesti u njemu sve u red. Religije to pokušavaju na svoj način, ali svećenici to ne mogu sa svoje strane, ma koliko žrtava prinosili. Isus kaže, ne brinite se, ne uznemirujte se. Ne bojte se. Nemajte straha od drugih.

Riječi koje čujemo iz Isusovih usta nešto su kao utjeha nakon onih teških riječi i svega što učenike očekuje u svijetu. Prethodno je bio govor o dijeljenju, razdvajanju, nemiru, progonima, klevetanju, smrti, zatvaranju. Sad im pak ulijeva pouzdanje. “Ne bojte se! Imate moj primjer, imate uzor u meni i mojoj sudbini. Ništa vas bolje ne čeka. Međutim, što je to zapravo život, a što je smrt?” Kao da im želi reći kako smrt nije najgora stvar na svijetu. Promatrajte samo ptice nebeske. U njih ne postoji strah pred smrću. A nama je u kostima i u samome srcu strah, posvemašnji, svemoćni, sverazorni. To je zbiljnost našega života, ali Isus naglašava: Ne bojte se onih koji ubijaju tijelo, nego se bojte onih koji ubijaju dušu.

 

 

Isus ne prestaje svojima naglašavati: "Ne bojte se!" I stalno im to ponavlja. Trokratno ponavlja: 'Ne bojte se! Ono što vam velim, to se mora javno obznaniti. I samo tako postiže moje poslanje svoj konačni cilj'. Čovjek se upušta u rizik, ali u konačnici, o životu i smrti ne odlučuju ljudi, nego sami Bog - tvorac života.

Strah je ono što čovjeka paralizira. Svi se zabrinemo i prestrašimo kad nam se tjelesna temperatura podigne za stupanj ili dva. Svatko se od nas boji onoga trenutka kad mu se jednom zauvijek pokidaju životne niti ili strune na harfi na kojoj je svirao melodiju svoga života. Međutim, nikada ta melodija ne će pasti u zaborav u onoga koji je sve naše vlasi na glavi izbrojio. Pa makar i cijeli svijet propao, veli Isus, u konačnici nas prihvaća Božja ruka. I nikada ne ćemo ispasti iz te ruke. Čovjek treba u toj nadi položiti već danas svoj život u Očeve ruke. I sve što mi jesmo, jest u njegovoj ruci. On želi biti konačni temelj našega života. Ništa utješnije za nas nego znati da sve vodi Duh Isusov, Duh Božji.

Snaga ovoga odsječka upravo je u tome što nam ne nudi nekakvu iluzornu sliku Boga. I vrapci padaju trajno s krova, a kršćanstvo i učenici kroz svu povijest trpe progonstva i bivaju ubijani. Isus ne tvrdi da je to malenkost. Ali ono što Isusove riječi žele naglasiti i pojasniti jest da povrh svega što nas snađe, i u sreći i nesreći, i u pomoći i ostavljenosti, u dobru i zlu - da povrh svega ima jedna ruka koja nas nosi i upravlja, a za koju Isus veli da je to upravo Očeva ruka. To on može reći jer ga je iskusio kao Oca, jer mu je Bog odvijeka Otac, jer mu se kao Tati obraća, i u životu i u svojoj smrti. Stoga on zna i može to svojim učenicima reći - s krajnjom punomoći - kako Bog sprema puninu života učenicima koji su se svrstali iza njegova Sina.

Na nama je učiniti samo jedno: U svome životu, svojoj egzistenciji pokušati živjeti kao što je Isus živio, njegov primjer treba nam biti najbolja ilustracija i pouka. Priznavati ga ne samo jezikom, nego živjeti kao on, slijediti ga u njegovu primjeru. Dodirnuti ga kao ona žena koja je došla otraga, moliti za snagu koja iz njega izlazi, moliti ga da s nas skine strahove i tjeskobe koji nas blokiraju. Isus je živio poruku i život slobode od svega i svakoga. Čovjek se pita, odakle Isusu ovoliko znanje o čovjeku i čovjekovu ponašanju. Čudesno i nevjerojatno.

Jasno, Bog ne želi patnju, progone ni križ. Ali oni su nužna posljedica grijeha svijeta i čovjekova nepristajanja uz Boga. Križ i progoni imaju svoj korijen i uzrok u tome što živimo u konkretnom društvu koje je protubožno, neprijateljski raspoloženo spram Boga. Križ i patnja nisu slijepa sudbina, nego posljedica jasnoga navještaja Evanđelja. U trenutku kad ozbiljno shvatimo i prihvatimo Evanđelje, kad ga živimo - bez straha od ljudi, bez straha od posljedica, bez straha od neprijateljskih ozloglašavanja - naći ćemo se u blizini križa Kristova.

      Ali je paradoksalno. Jedina vjera koja ima kao svoj središnji znamen najteže onodobno mučilo - križ - vješala, a s druge strane, nema vjere u svijetu koja isijava i ižaruje toliko vedrine, toliko životne radosti, toliko ljubavi prema stvorenju, kao upravo kršćanstvo. Kršćani pristaju uz križ, a svijet ih stalno pribija na križ, progoni! Sjetimo se tolikih Gospinih slika, tolikih zanosnih melodija. K tome križ i sreća nisu suprotnosti. Tko se potroši za Božje djelo u svijetu, pronaći će puninu radosti i života u samome Gospodinu. Ispunjeni život jest već ovdje skriveno blaženstvo.