BIBLIJSKA PORUKA DANA

 

DEVETNAESTI TJEDAN KROZ GODINU

Subota, 13. kolovoza 2011.

 

Mt 19,13-15

13Tada mu doniješe dječicu da na njih stavi ruke i pomoli se. A učenici im branili. 14Nato će im Isus: "Pustite dječicu i ne priječite im k meni jer takvih je kraljevstvo nebesko!" 15I položi ruke na njih pa krene odande.

 

 

Tumačenje:

Fra Tomislav Pervan

 

Subota - 19. tjedan kroz godinu

PUSTITE MALENE K MENI!

Mt 19, 13-15

Nakon govora o obiteljskim odnosima i nakon što je povratio upravo ženama njihovo dostojanstvo, Isus vraća dostojanstvo i punu vrijednost djeci na koju se u to doba gledalo kao na stvari. Isus ima sklonost prema prezrenima i malenima, a takvima su smatrana djeca u to doba. Djeca ništa ne razumiju i ništa ne mogu. I upravo to moraju naučiti učenici u Isusovoj školi: Božja milost je besplatna, Božja vladavina ne treba naših silnih djela. Mi se moramo dati obdariti, svi smo mi obdareni. Kraljevstvo se Božje može prihvatiti samo kao dijete, otvorenih ruku, otvorena i spremna srca. Gospodin ljubi prazne ruke, i pred njim manjak postaje dobitak.

Dijete je posve oko, ono gleda netremice. Upravo to Isus traži od svojih. Usmjeriti pogled u njega, kao ono kad je Petar hodio po vodi, i voda ga nosila. Ili primjer onoga carinika Zakeja koji se poput nestašna dječaka popeo na divlju smokvu da bi vidio Isusa. Ono odozgora 'kibicira', on se sav pretvorio u oko, zaboravio sve oko sebe, svaki obzir, netremice izviruje i zvirka kad će naići taj čudesni Nazarećanin. U ovome životnom trenutku samo je jedno značajno: Vidjeti Isusa. To je za njega povijesni i životni kairos. Pa imamo primjer i iz svakodnevnoga života. Ako se dijete u mnoštvu izgubi, i najednom ugleda svoju majku, ono se pretvara do kraja samo u oko i hrli majci u zagrljaj, sa suzama i presretno što je našlo dragu osobu.

Dijete je do kraja spontano, nesputano, neposredno. Daje od sebe sve, bez računice. Upravo kao onaj podjetinjeli Zakej koji u trenutku sreće bez ikakve računice i kalkulacija govori Gospodinu kako polovicu svoga daje siromasima, a ako je koga prevario, vraća četverostruko. Pitamo se onda, što mu još ostade od bogatstva, kad je toliko razdao? Ostao mu je blagoslov nad njime i kućom te Isus koji ga je usrećio. Dijete uvijek nadmašuje samo sebe, jer je daleko više obdareno nego što daje. Ono je uvijek u biti nesebično, samozatajno.

 

 

 

 
 

Dijete je čovjek koji ne prestaje sazrijevati, rasti, koji ne prestaje skupljati nova iskustva u svojoj radoznalosti, dijete je čovjek koji je otvoren prema novome, prema novim objavama, prema Bogu; ono ne prestaje tražiti, istraživati, otkrivati svijet, postavljati pitanja u svemu što mu nije jasno. A komu je to od nas jasno? Koga to danas u povijesti čovječanstva slavimo i veličamo? Ljude koji su cijeloga života bili otvoreni kao djeca, koji su ostali djeca i rasli kao djeca. Jedan je Franjin životopisac naslovio jedno poglavlje svoje knjige o Franji kao "Orijentacija prema djetetu", dakle, dijete kao putokaz, kao orijentacija i smjerokaz u životu. Znanstvenici su ljudi s otvorenim očima i napetim ušima, očima koje se dive, ušima koje osluškuju melodije svemira.

Djeca su u trajnom nastajanju, postajanju, sazrijevanju, u njima počiva snaga ljubavi koja ih oblikuje. Upravo to želi naglasiti i Isus uzimajući djecu u zaštitu. Isus je bio upravo takvo veliko dijete koje je stalno sanjalo o kraljevstvu Božjem, svemu unatoč. Znao je što je u čovjeku, ali nije prestajao vjerovati u ono dobro, u ljubav, u jedinstvo u čovjeku i čovječanstvu, spojiti Boga i čovjeka u jedno. I to je tajna cjelokupne naše egzistencije. Ne biti ni od čega ovisan, osim o Bogu, otvoren za sve, ni na što navezan, a sa svima povezan, s mnogo pitanja na usnama, ali i silnim slutnjama o onome što nas očekuje s onu stranu smrti. Živjeti između neba i zemlje, između vjere i nade. O tome je Isus sanjao, to je on za nas ljude utjelovljivao, tjelotvorio. Stoga je i prekorio učenike zašto onako postupaju s djecom.

Ako je išta na ovom svijetu čisto i nevino, ako ima išta na ovom svijetu slobodan pristup Isusovoj osobi, onda su to djeca. Ona su slika kako pristupiti Ocu, kako pronaći put do Očeva srca i srca ljudi. Zato nas Isus želi pozvati da probudimo dijete u sebi, da probudimo usnule sile koje nas iskonski, neraskidivim poveznicama, vežu za Boga. Tada će uspjeti svaki brak. Brak kao nešto posve novo što se rađa iz jedinstva dviju osoba. On nije zbir dviju osoba, nego novo ‘jedno', koje je teško opisati ljudskim rječnikom slikama vjernosti, ljubavi, predanja, poštovanja, zajedničkog jarma. Zato on postaje svetinja i sakrament u Crkvi. Plod toga jednoga jest novi život, dijete!

Danas je jedno bjelodano jasno: Što je čovjek manje dijete, tim je manje i stvarnosti u njemu i u svijetu koji gradi. Današnji svijet tehnike i računala jest zapravo nestvarni svijet. U takvu svijetu nema više prostora za djecu, za dijete. Što se više taj svijet širi, tim manje može dijete biti dijete. I tim prije počinju te tako i dublje sežu patnje, strahovi, poremećaji, ranjavanja u dječjim dušama, jer nisu zadovoljena u svojoj žeđi za stvarnošću. Danas trajno raste broj duševno oštećene i oboljele djece. Svijet koji ne poznaje više Boga niti ga priznaje, svijet koji ne može podnijeti više nikakvu patnju niti zna supatiti niti suosjećati, odvojio se od 'izvora vode žive', kopa sebi kladence koji vode držati ne mogu. "Ako se ne obratite i ne postanete kao djeca, ne, ne ćete unići u kraljevstvo Božje..." - stoji pred nama kao naš životni 'menetekel', iz Isusovih usta.